Czy kierowca zawodowy musi mieć zagraniczne prawo jazdy?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Zwykły kierowca, kiedy udaje się poza granicę UE, powinien wyrobić międzynarodowe prawo jazdy. Jednak jak prezentuje się zagadnienie w przypadku, gdy jest się kierowcą zawodowym? 

Warto zapoznać się z tymi informacjami, aby wiedzieć, jak przygotować się do pracy i uniknąć problemów w kontakcie ze służbami porządkowymi i kontrolą na granicy. 

Kim jest kierowca zawodowy?

Kierowca zawodowy to osoba, która wykorzystuje swoje uprawnienia do prowadzenia pojazdów w celach zarobkowych. Może to dotyczyć kierowców z prawem jazdy kategorii C, D, D+E jednak największą grupą są zawodowcy z uprawnieniami C+E. Jej zdobycie kosztuje często dość sporo, nawet do 9,5 tysięcy złotych. Co wpływa na tak duże koszty?

Schody zaczynają się już na samym początku. Na zdobycie orzeczenia od lekarza i psychologa trzeba przeznaczyć około 350 złotych. Kolejne koszty dotyczą kursów na prawo jazdy C i C+E. Opłata, jaką należy za nie uiścić, to ok. 4500 złotych. Następnie podchodzi się do egzaminów na każdą z wymienionych kategorii. Każdy z nich kosztuje 500 złotych. Warto także zauważyć, że otrzymanie kwalifikacji wstępnej to koszt od 2800 do 3300 złotych. Wydanie prawa jazdy kosztuje 100,50 złotych.

Kierowca zawodowy – czy musi mieć zagraniczne prawo jazdy?

Dobrą wiadomością jest to, że we wszystkich państwach Unii Europejskiej nie są potrzebne dodatkowe uprawnienia. Jest to uwarunkowane ustaleniami, które zostały określone przez Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu (EFTA). We wszystkich krajach członkowskich od 2013 roku prawo jazdy ma formę plastikowej karty, a na jej rewersie znajdują się aktualne informacje dotyczące uprawnień.

Sprawa wygląda nieco inaczej, jeżeli chce się wyjechać poza teren, który podlega regulacjom Unii Europejskiej.

Rozwiązaniem jest międzynarodowe prawo jazdy – ważne przez 3 lata od otrzymania. Koszt uzyskania dokumentu to około 35,50 zł a okres oczekiwania trwa do 3 dni roboczych. Ze względu na bezpieczeństwo i komfort podróży, warto zawsze się dowiedzieć, jakie zasady panują w krajach, przez które przebiega trasa transportu, aby przygotować się na ewentualne kontrole i uniknąć nieporozumień poza granicami UE.

Czy warto zostać kierowcą zawodowym?

Być może osoby, które zastanawiają się nad tym, czy za granicą potrzebne są zupełnie inne dokumenty, rozważają podjęcie pracy właśnie jako kierowca zawodowy. Jak zwykle w takich przypadkach kluczowym elementem są zarobki. Najczęściej są to satysfakcjonujące kwoty. Ich wysokość zależy od tego, jakie warunki proponuje pracodawca, a także z jakiego jest kraju lub gdzie prowadzi spedycję. 

Kierowcy zawodowi mogą transportować towary przewożone w cysternach, na paletach, w chłodniach czy kontenerach. Poszczególne odmiany transportu różnią się od siebie zakresem obowiązków, a także stawkami za pracę.

W przypadku polskich firm można liczyć na zarobki rzędu od 4 tys. do 5 tys. złotych w systemie pracy 5/2 – pięć dni w trasie i dwa dni w domu. Oczywiście, najbardziej opłacalną opcją jest praca za granicą. Kwoty w niektórych przypadkach mogą być znacznie większe, szczególnie jeżeli chodzi o firmy funkcjonujące w takich krajach, jak Niemcy, Holandia i Belgia. Na szczęście w większości przypadków praca przebiega na terenie UE i nie trzeba się martwić o ważność dokumentów.

Zdj. główne: Dom J/ pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*